Zo gebruik je de google programmas

Aan de slag met de programma’s van Google

Je website is op orde, je social media kanalen heb je aangemaakt en je website heeft een aantal bezoekers. Tijd om verder te gaan. Tijd om data te gaan verzamelen en te gaan analyseren.
Maar hoe start je hiermee op de juiste manier?

Google Analytics

Als je nieuwsgierig bent naar de bezoekers op je website, installeer dan gratis Google Analytics op je website. Dit doe je door een speciale code aan de achterkant van je website te “plakken”. Vraag je webdesigner om dit te doen of, als je handig bent, installeer de code zelf.

In Google Analytics kun je terugvinden hoe jouw websitebezoekers op jouw website terecht zijn gekomen. Ook zie je een realtime overzicht dus wie er op dit moment jouw website bezoekt en welke pagina’s zij bekijken. Daarnaast kun je doelen instellen (conversies). Hiermee zeg je tegen Google Analytics: als een bezoeker op deze specifieke pagina komt, dan heeft hij een gewenste actie uitgevoerd. Als voorbeeld de bedankpagina van een nieuwsbriefaanmelding. Deze pagina is belangrijk voor jou om te meten zodat je kunt zien hoeveel mensen zich hebben aangemeld. Deze doelen (conversies) kun je uiteindelijk makkelijk importeren voor bijvoorbeeld Google Ads (adverteren op Google).

Nog een tip: kijk er eens naar op welke apparaten jouw websitebezoekers jouw website bezoeken. Gebruiken de meeste bezoekers een mobiel om de site te bezoeken? Dan is het handig om eens te kijken hoe mobiel vriendelijk jouw website eigenlijk is. De gebruikerservaring staat natuurlijk altijd voorop bij je website.

Google Ads

Google Ads is het programma van Google waarmee je in de zoekmachine van Google kunt adverteren. Met advertenties spreek je jouw potentiele doelgroep aan die al op zoek zijn naar jouw product of dienst. In het programma kun je zelf campagnes aanmaken met daarin advertentiegroepen en zoekwoorden. Hoe specifieker, hoe beter.

De doelen die je aangemaakt hebt in Google Analytics, kun je gemakkelijk importeren in Google Ads. Zo worden alle conversies goed gemeten die vanaf je advertenties komen. Dus als iemand op jouw advertentie klikt en vervolgens informatie aanvraagt of een product besteld, kun je dat terugvinden bij Conversies in Google Ads.

Let op: het programma Google Ads is heel uitgebreid en kan daardoor veel geld opslokken als je dit niet goed instelt. Lees je altijd goed in of vraag advies bij specialisten (zoals onze online marketeer Eliza!)

Google Tag manager

Google Tag Manager is een handig tool om alle codes van de andere Google programma’s direct te installeren op jouw website. Het gebruik van Google Tag Manager zorgt ervoor dat de codes foutvrij geïnstalleerd worden, bureaus of ander externe partijen snel de codes kunnen installeren, alle codes op de juiste manier samen gebruikt worden en dat de data op de juiste manier verzameld wordt. Lees meer over de functies >> 

Google Search Console

Google Search Console maakt het mogelijk om jouw positie binnen Google inzichtelijk te krijgen. Je vindt het aantal zoekwoorden terug waarop jouw website gevonden wordt en op welke positie deze pagina’s gemiddeld staan. Handig om te weten als je aan de slag wilt gaan met de vindbaarheid van jouw website (oftewel SEO). Onze tip is om iedere maand een rapportage te downloaden en deze maanden naast elkaar te leggen. Zo kun je snel jouw gedane werk controleren, of dit ook echt voor resultaat zorgt.

Wil je aan de slag met een of meerdere Google programma’s en kun je advies gebruiken? Twijfel dan niet en neem contact met ons op! We helpen je graag.

 

 

BACK