De kracht van Instagram

We beginnen met een fact: op 6 oktober 2010 konden we Instagram voor het eerst downloaden. Ruim 9 jaar geleden. Het platform werd gebouwd zodat je snel een foto kon delen met vrienden en familie. Nu komt de vraag: waarom is Instagram vandaag de dag zo krachtig?

Meer dan alleen foto’s delen
Toen ik Instagram voor het eerst installeerde, dacht ik: wat moet ik hier precies mee en wat is de meerwaarde? Iedereen die ik wilde volgen zat al op facebook en daar kon ik natuurlijk ook foto’s delen. Als grote fan van Pinterest was ik toch nieuwschierig naar een nieuw platform voor foto’s dus maakte in een account aan en plaatste mijn eerste foto.

Niet wat het had moeten zijn
In 9 jaar tijd is Instagram uitgegroeid tot een platform waarvan ze van te voren niet wisten dat het dit ging worden. Je ziet daarom online ook veel artikelen met titels als “Instagram is niet wat het had moeten worden”. Het draait niet meer om even snel een foto delen. De afgelopen 2 jaar heeft de advertentiemogelijkheid een gigantische sprong genomen. Bijna om de vier berichten (ja, ik houd van data) zie je een advertentie voorbijkomen in je tijdlijn. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de invloed van influencers die serieus geld verdienen aan Instagram. Toch ben ik gek op Instagram. Waarom? Omdat Instagram ons uitdaagt om mee te doen aan een groot platform en daardoor je creativiteit te stimuleren.

De kracht van Instagram stories
Ruim 3 jaar geleden, augustus 2016, werden de Instagram stories geïntroduceerd. Korte berichten die na 24 uur vanzelf verdwijnen. In die tijd werden stories niet vaak gebruikt door personen of bedrijven. Het is pas sinds 1,5 jaar dat men de kracht inziet van regelmatig stories maken. Toen werden ook voor het eerst cursussen via Instagram aangeboden.

Cursus Instagram op Instagram
Deze week volgden wij een 3 daagse cursus via Instagram over Instagram. Elke dag keken we een stories en lazen we een aantal berichten die op het besloten account gepost waren. Nu lieten we ons als inspireren op verschillende manier: podcasts luisteren, blogs lezen, nieuwsbrieven volgen etc. Zelf hadden wij nog nooit een cursus gevolgd via Instagram en was er altijd een beetje sceptisch over. Zou dat wel werken? Krijg je genoeg relevante informatie waar je iets mee kunt?

Gelukkig was dag 1 al top. We kregen veel informatie over Instagram en over zichtbaarheid. De dag werd afgesloten met een opdracht: vraag jezelf en je omgeving eens waarom jij uniek bent met je bedrijf. Een simpele vraag waar wij nog nooit aan gedacht hadden. Dus onze telefoons erbij gepakt en mensen gaan appen die bezig zijn met ondernemen. Het zal je verbazen niet verbazen dat de antwoorden leiden tot veel meer inzicht over ons bedrijf. Woorden die veel terugkwamen zijn: persoonlijk, op maat, unieke combinatie door online marketeer + webdesigner. Een goede tip voor jou: vraag eens aan anderen wat jouw bedrijf uniek maakt, schrijf de antwoorden op en gebruik deze input in jouw communicatie. 

De nieuwe content op dag 2 was weer ontzettend inspirerend. Ook voornamelijk omdat er een brainstorm was in de reacties op een bericht. De cursusleidster gaf namelijk iedereen een idee voor zijn of haar diensten. In soorten van pakketen en abbonementsvormen. Hier uit heb ik veel inspiratie gehaald voor onze gratis weggever. Deze moeten we nog even uitwerken, maar snel volgt meer hierover!

Zelf de kracht van Instagram gebruiken
Als je ons volgt op Instagram, heb je kunnen lezen dat we zelf ook steeds zoekende zijn naar opvallende content. Vandaar ook de Instagram cursus 😉 Door deze nieuwe inspiratie, weten we meer waar we naar toe moeten gaan en vooral: dat we veel meer persoonlijke stories moeten gaan maken!

Zoals vele anderen zullen we hier een drempel over moeten gaan. Jezelf laten zien is natuurlijk eng in het begin. Wat gaan mensen zeggen? Wat gaan mensen denken? En komen er gelijk haat reacties? We gaan het zien!

Volg ons op Instagram >> 

BACK