Schrijftip: de kracht van het woordje¨door¨

De kracht van het woordje ¨door¨

Misschien begrijp je bij het lezen van de titel al waar het over gaat. Misschien nog niet. Laat het me je uitleggen.

Het woordje ‘door’ is zeer krachtig. Het geeft namelijk een oorzaak-gevolg aan. Door iets komt iets anders. Deze wijsheid kreeg ik mee toen ik vanochtend een artikel las. Een artikel over content schrijven. Hierin werd verwezen dat je vooral over de voordelen van een product of dienst moet praten, niet over alleen de kenmerken. Er stonden twee voorbeelden bij. Beide zinnen begonnen met het woordje ´door’.

Maar waarom is dit kleine woordje nou zo krachtig?

Als je je zin of tekst begint met dit woordje komt er altijd iets achteraan. Het veranderd je tekst in een klap van saai naar ‘hé dat is handig!’.

Een voorbeeld van een saaie tekst: deze wasmachine heeft 4 standen en heeft een wastrommel van 8 kg. Deze zin vertelt de kenmerken van de wasmachine, maar het is voor jou als lezer niet direct duidelijk wat je met deze kenmerk nu precies kunt. Het wordt een ander verhaal als je dit leest: Door de snelle stand te gebruiken, ligt je kleding binnen een dag weer schoon in de kast. Door de grote wastrommel van 8 kg kun je veel kleding in een keer wassen, dit scheelt je tijd en energie! 

Je ziet dat het woordje ‘door’ eigenlijk meer betekenis geeft aan de kenmerken van een product. Dit is handig aangezien (potentiële) klanten jouw product of dienst altijd alleen maar zullen kopen om hun probleem of pijnpunt op te lossen.

Probeer het eens in je eigen verkoopteksten en je zult merken dat je de meerwaarde van een product of dienst steeds beter uit kunt leggen aan je (toekomstige) klant.

BACK