De jungle die Google Analytics heet

Zoveel letters en cijfers. Door de bomen het bos niet meer zien. Door de data de logica niet meer zien. Dit gebeurt er als je te lang in Google Analytics blijft hangen. Op een gegeven moment zit je zo diep in de data dat je niet meer weet waar je eigenlijk naar op zoek was. Tijd om uit deze jungle te komen en een paar bomen om te hakken.

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis programma van Google die door middel van cookies interessante data van jouw website verzameld. Met deze data kun je snel zien waar er veranderingen nodig zijn en wat je website oplevert.  Een mooie tool die eigenlijk iedereen met een website zou moeten gebruiken, vinden wij dan 😉

Sommige ondernemers weten dat Google Analytics bestaat, anderen hebben er nog nooit van gehoord. Als je voor het eerst inlogt, kan het programma overweldigend voor je zijn. Voor je het weet ben je een half uur van je tijd kwijt omdat je van alles aan het aanklikken bent.

Hoe voorkom je dat je verdwaalt?

Om je op weg te helpen, hebben we hieronder een klein stappenplan beschreven. Zo voorkom je dat je verdwaalt:

Bepaal vooraf wat je wilt weten

Een goede voorbereiding is het halve werk, zeggen ze. Schrijf voor dat je in het programma duikt even kort op wat je voor data je wilt inzien en wat je hier vervolgens mee gaat doen. Hieronder geven we je een aantal gegevens die interessant zijn:
– het aantal gebruikers op je website (bezoekers)
– de verdeling van nieuwe en terugkerende bezoekers
– het bouncepercentage van je website
– hoeveel pagina’s een bezoeker gemiddeld bekijkt
– welke kanalen jou de meeste bezoekers opleveren (Google, facebook, mail etc.)
– het gedrag van bezoekers op je website

Natuurlijk is er nog veel meer data te vinden. Ben je al bekend met bovenstaande data al en wil je een stapje verder? Ga dan aan de slag met de secundaire dimensie. Met de secundaire dimensie verdiep je je wat meer in de data. Als je bijvoorbeeld in het rapport Acquisitie kiest voor bron/medium als secundaire dimensie, zie je precies waar het verkeer precies vandaan komt (bijvoorbeeld voor het kanaal Social komt veel verkeer van een Facebook referral).

Bekijk rapport voor rapport

Als je voor het eerst in Google Analytics komt, kan het nogal overweldigend zijn. Klik alle rapporten een voor een open en zie welke data er te voorschijn komt. Zo vind je snel jouw weg in Google Analytics. Google heeft een compacte indeling gemaakt van datarapporten. De rapporten zijn de tabbladen die je ziet aan de linkerkant.

Dit is de verdeling:
Realtime – hier vind je alles wat er op dit moment gebeurt op je website
Doelgroep – hier vind je alle data over de mensen die jouw website bezoeken
Acquisitie – hier vind je meer info over de kanalen die naar je website leiden
Gedrag – hier vind je wat bezoekers precies uitvogelen op jouw website
Conversies – hier vind je alle gemaakte gewenste acties terug

Zoek meer informatie over de verschillende rapporten

Kun je de gewenste data niet vinden in Google Analytics? Typ jouw vraag dan eens in op Google of YouTube voor meer uitleg. Of stel je vraag aan ons 😉 


Stel de juiste doelen in

Wat wil je dat bezoekers op jouw website doen als ze er zijn? Moeten ze contact met je opnemen of wil je dat ze zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief? Deze gewenste acties worden conversies genoemd. Om deze conversies goed te meten, is het belangrijk dat je bedankpagina’s aanmaakt op jouw website. De bedankpagina’s gelden vervolgens als conversies in Google Analytics. Zo kun je in het rapport Conversies zien hoeveel conversies (gewenste acties) jouw website oplevert in een bepaalde periode. Handig!

Maak rapportages

Goed dat je af en toe eens een kijkje neemt in Google Analytics. Maar wat pas echt het verschil gaat maken, is als je data gaat bijhouden. We raden je aan om elke maand een duidelijk overzicht bij te houden in bijvoorbeeld een spreadsheet of excel bestand.  Zo zie je direct welke veranderingen er zijn ten opzichte van vorige maand of vorig jaar. Als je aanpassingen gedaan hebt, kun je bekijken of de resultaten direct zichtbaar zijn of niet. Probeer ook eens de vergelijkingsfunctie binnen Google Analytics. Dit gebruik je alsvolgt: klik op een rapport bijvoorbeeld Doelgroep. Klik rechtsboven op de datum en klik vervolgens Vergelijken met aan en kies de periode waarmee je de huidige data wilt vergelijken (bijvoorbeeld mei 2019 met april 2019).

Als je deze stappen doorloopt, staat de basis van jouw Analytics goed. Heb je nog vragen? Laat deze vooral aan ons weten. We helpen je graag!

BACK